KAIKEN TAKANA KAKSI KREISIÄ MUIKKELIA- MIKSI?


19.4.2017

Familyn Mattersin luoman ja orkestroiman Perheet Safkaa -tapahtumakonseptin toinen tapahtuma on onnistuneesti takana ja päätimme istahtaa alas kirjoittamaan tapahtuman taustoja ja tavoitteita auki, sekä tähyillä hieman tulevaisuuteen. Seuraa siis pitkähkö kirjoitus, joka päättyy käytännön vinkkeihin ja tulevaisuuden näkymiin.

(Paikka: ravintola The Cock, kuvaaja: Dorit Salutskij)

Ajatus ravintolatapahtumasta perheille on muhinut päässä jo vuosia. Palataan ajassa hieman taaksepäin. Olipa kerran aika, jolloin oltiin lapsettomia, nautittiin pää kolmantena jalkana kaupunkikulttuurista ja etenkin ruokatarjonnasta: kahviloista ja ravintoloista. Ravintolakulttuurimme kehittyi huimaa vauhtia ja voi pojat, että Suomessa osataan! Toinen toistaan upeampia ravintoloita on auennut vuosien aikana ympäri Suomea.

Sitten tuli aika, kun maailma mullistui ja syntyi lapsi. Tuore perhe uskaltautui ensimmäistä kertaa haparoiden ulos uudella kokoonpanolla. Lähtöä oli valmisteltu huolella. Oli varauduttu kaikkiin niihin tilanteisiin joihin mielikuvitus riitti, jotta vältyttäisiin häiritsemästä muita ihmisiä.

Ravintolakynnyksen yli astuttiin, vaikka jännitti. Oltiinhan päätetty, että mikään ei muuttuisi vauvan syntymän jälkeen. Edelleen nautittaisiin kaupunkikulttuurista kahviloissa ja ravintoloissa käyden. Oli kertoja, jolloin kaikki sujui hyvin, ja sitten oli kertoja, jolloin kaikki meni pieleen. Pienessä ihmisessä kun ei valitettavasti ole on-off -nappulaa ja volyymit saattoivat äkillisesti nousta vanhemmille tuntemattomista syistä. Näinä kertoina saattoi kuulla syviä huokauksia ja nähdä silmien pyörivän ympärillä. Aloittelijana tunsi myös epäonnistuneensa, koska ei saanut pienokaista aina rauhoitettua. Tutuilla ja ystävillä oli samanlaisia kokemuksia, ja helpotti kun sai tietää, ettei ollut ainoa tunteineen ja kokemuksineen. Samaan aikaan, kynnys lähteä ravintoloihin kuitenkin kasvoi. Ei enää tuntenut oloaan tervetulleeksi. Vaunut ravintolassa tuntuivat elefantilta posliinikaupassa.

(Paikka: ravintola Elite, kuvaaja: Kaisu Jouppi)

Kuulostaako tutulta? Liian moni on vastannut myöntävästi.

Olemme sitä mieltä, että on aika kääntää ravintolakulttuurissa seuraava sivu, jossa useammat sukupolvet pystyvät jakamaan saman tilan sulassa sovussa. Lasten kuuluu saada näkyä ja kuulua elinvoimaisessa ravintolakulttuurissa. On varsin iso (taloudellinen) menetys myös ravintoloille, jos lapsiperheet eivät uskaltaudu astumaan kynnyksen yli.

Mediassa on ollut paljon puhetta siitä, etteivät ilman lapsia ravintolassa syövät halua pilata tunnelmallista iltaansa sillä, että lapset kirkuvat tai heittelevät ruokaa viereisessä pöydässä. Kuinka usein näin oikeasti tapahtuu ja haluaako tätä myöskään yhdessä perheensä kanssa syövä? Ei myöskään ole oletusarvoisesti niin, että perheellisten mielestä on ok antaa lasten juosta ympäri ravintolaa häiriköimässä kanssasyöjiä tai henkilökuntaa.

Perheet Safkaa -tapahtuma on herättänyt paljon keskustelua ja yksi kiinnostavimmista asioista on ollut ravintolan sekä asiakkaiden roolit ja vastuut. Kokemus syntyy aina vuorovaikutuksessa. Mitä voimme jokainen omalta osaltamme tehdä, jotta ravintolakokemus on kaikille osapuolille mahdollisimman onnistunut? Olemme nostaneet aiheen tiimoilta monia vinkkejä fb-sivullemme ja keskusteluun. Lisäksi suojelijamme ja tapahtumaan osallistuneet bloggaajat ovat koostaneet suosituksiaan. Kokosimme nämä nyt yhteen:

MITÄ ASIAKASPERHEET VOIVAT TEHDÄ SUJUVOITTAAKSEEN RAVINTOLAKOKEMUSTAAN:

Vahvistetaan omia tunnetaitoja ja pidetään näin omasta päädystä huoli. Kaikkeen emme voi vaikuttaa, mutta omiin ja sitä kautta lastemme tunteisiin voimme. Pikkulapsiperheillä ravintolakäynteihin latautuu usein suuria odotuksia ja tunteita: jännitystä ja pelkoa muiden reaktioista. “Tunteiden ristipaineessa kognitiiviset kyvyt heikkenevät, ajattelumme kapeutuu ja jopa hienomotoriikka kärsii. Jo pelkästään se, että pystymme nimeämään omia tunteitamme, rauhoittaa aivoja”, kertoo mm. tunnetaitojen asiantuntija Camilla Tuominen.

Hengittäkää siis syvään ja lähtekää rohkeasti kokeilemaan ravintoloissa käymistä jo ihan pientenkin lasten kanssa. Sitä sopivaa ikää odotellessa kynnys vain kasvaa. Ravintolakäynnit voivat ensimmäisillä kokeilukerroilla sujua paljon ennakoitua vaivattomammin, tai sitten voi olla, ettei aina mene ihan putkeen. Harjoitus tekee mestarin sekä meistä vanhemmista että lapsistamme.


(Paikka: ravintola Presto, kuvaaja: Dorit Salutskij)

Pakataan mukaan myös viihdykettä lapsille (esim. yhteistyökumppanimme Oppi&ilo tarjoaa laadukkaita puuhavihkoja estämään välittömän tylsistymisen)

Pelataan varman päällä ja mennään syömään esim. aikaisin illalla, kun ravintoloissa on vielä hiljaista.

Elämyksellistetään lapsen ruokailua ((esim. yhteistyökumppanimme Ipanainen tarjoaa Ezpz- ruokailualustoja).

Huolehditaan lasten turvallisuudesta ja yleisestä viihtyvyydestä. Lapsia ei voi päästää juoksentelemaan ympäri ravintolaa. Henkilökunnan on vaikea huomioida pikkuväkeä kuumien lautasten kanssa liikkuessa ja mm. keittiön ovi on usein ”heilurimallia”, joka osuu helposti oven takana mahdollisesti seisovaan lapseen. Vaikka ravintoloissa siivotaan päivittäin, lattialla voi aina olla lasia. Lasten on hyvä pitää kengät jalassa eikä lasta ole turvallista päästää lattialle konttaamaan. Vanhemmat ovat aina vastuussa lastensa turvallisuudesta, ei ravintola. On myös kohteliasta siivota pahimmat sotkut ja roskat pois itse.

Perutaan pöytävaraus ajoissa, jos alkaa näyttää siltä, että jokin tauti kaataa perheenjäseniä sänkyyn. Käytetään harkintaa sekä varausten tekemisessä että niiden perumisessa. Pohditaan, onko iso varaus syytä perua kokonaan, jos vain pari henkilöä seurueesta estyy tulemasta? Jos 30-paikkaisesta ravintolasta 10 asiakasta peruu viime hetkellä, pöytiä on haastavaa saada myytyä uudestaan ja 10 asiakaspaikan menetys näkyy ravintolan kassassa miinusmerkkisenä.

(Paikka: ravintola Muru, kuvaaja: Kaisu Jouppi)

MITÄ RAVINTOLAT VOIVAT TEHDÄ?

Kohdata lapsiasiakkaat arvostavasti

Nähdä lapset asiakasryhmänä ja konseptoida ruokatuote lapsille

Tulla vastaan annosten tuunauksessa lapsen makumaailmaan sopivaksi

Tarjota riittävästi syöttötuoleja ja pitää ne siistinä

Huolehtia vaipanvaihtomahdollisuuksista saniteettitiloissa

Tarjota paikka vaunuille

Tarjota jotain puuhaa ruokia odotellessa

Pitää huoli omasta päädystä (tunne- ja tilannetaidot)

 

MITÄ MUUT ASIAKKAAT VOIVAT TEHDÄ?

Ollaan myötätuntoisia ja ymmärtäväisiä muita kohtaan. Kaikki aiemmat kokemuksemme vaikuttaa siihen, miten reagoimme ja toimimme erilaisissa tilanteissa. Tämä kannattaisi muistaa, kun tekee mieli kommentoida toisten valintoja ja tapaa toimia vanhempina siinä pienessä irrallisessa hetkessä, jonka satumme ohimennen vaikka ravintolassa näkemään. Myötätunnon ja ymmärryksen puute aiheuttaa häpeän ja epäonnistumisen tunteita ja vaikeuttaa uusien toimintatapojen harjoittelua. Samat ratkaisut eivät toimi kaikille. On positiivinen asia, että ravintolassa on paljon ihmisiä ja erilaisia elämän ääniä. Yksin voi olla kotonakin.

(Me: vasemmalla Minna Koskelo ja oikealla Petra Gergov-Koskelo Pressitilaisuus Ravintola Loisteessa 4.4.2017)

Kiitos kaikille Perheet Safkaa -tapahtumaan osallistuneille ja muutosta kanssamme raivaaville edelläkävijäravintoloille, perheille, suojelijoille sekä yhteistyökumppaneille ja myös kaikille niille, jotka ovat muuten omissa verkostoissaan paukuttaneet rumpua perheystävällisemmän ruoka – ja ravintolakulttuurin puolesta. Yhdessä olemme vahvempia. Mitä enemmän saamme toimijoita ja ihmisiä mukaan, sitä nopeammin saamme muutoksen aikaan. Toivomme, että jo nämä kaksi tapahtumaa ovat osaltaan vieneet perheystävällistä kulttuurin muutosta eteenpäin.

Tapahtumalla tavoitellaan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja suurempana tarkoituksena on luoda perheystävällisempää yhteiskuntaa. Tahtoa jatkolle on, mutta koska tapahtuman järjestäminen on meille Family Mattersissa not for profit, vetäydymme nyt pohtimaan tapahtuman jatkomahdollisuuksia omalta osaltamme. Kertokaapa tekin meille, millaista jatkoa haluaisitte nähdä.

  

Toiveikkaina tulevaisuuteen katsoen: Perheet Safkaa –tapahtuman järjestäjät Minna & Petra (Olemme kälyjä)

 

 

 

 

 

Save

Save

Save

Save