Family Mattersin vinkkejä poikkeusoloihin, olkaa hyvät


19.4.2020

boy in gray crew neck t-shirt reading book

Kuva: Jessica Lewis, Unsplash



Koronavirus on luonut poikkeustilanteen kansallisesti ja globaalisti. Kun vielä hetki sitten kävimme keskustelua työ vai lapset, niin tällä hetkellä valintaa ei tarvitse tehdä. Työ ja elämä ovat nyt kietoutuneet uudella tavalla yhteen lasten ollessa kotihoidossa- tai koulussa.

Vaikka kriisien kautta uusiutuminen ei ole ihanteellista, tilanne voi viedä perhemyönteisyyttä aimo harppauksen eteenpäin. Lasten sekä töiden hoitaminen samanaikaisesti on kuitenkin haastavaa. Koostimme vinkkejä tilanteesta selviytymiseen. Lisäksi toivomme, että kasvatatte listaa ja jaatte vinkkejä kanssamme :)


Rutiinit

Aivotutkija Minna Huotilainen kirjoitti Twitterissä: "Rutiinien rikkoutuminen on väsyttävää, sillä rutiinien avulla säästämme kognitiivista kapasiteettiamme. Nyt, kun asiat tehdään eri tavalla, väsymme helpommin."

Family Mattersin valmentajat suosittelevat varaamaan pienen hetken sille, että luo vallitseviin olosuhteisiin sopivat rutiinit. Aivot rakastavat ennustettavuutta ja hallinnan tunnetta. Rutiinit paitsi säästävät energiaa, luovat hallinnan tunnetta ja mielihyvää.


Istukaa siis yhdessä pöydän ääreen perheen suunnittelupalaveriin ja käykää keskustelua, minkälainen olisi teille ihanteellinen päivä näissä olosuhteissa. Aivojen sosiaalisten tarpeiden näkökulmasta tässä täyttyy myös ihmisen tarve olla yhteisönsä arvokas jäsen ja saada vaikuttaa asioihin. Jokaisella on tärkeä rooli siinä, että arki sujuu. Voiko joku vastata aamupalasuunnittelusta, joku toinen liikuntahetkistä?

Monen etätyötä tekevän arki saattaa vaatia suunnittelua jokainen päivä. Kalenteri täyttyy vanhempien puheluista, työjaksoista, lasten koulutehtävien auttamisesta, pienempien kanssa yhdessä olemisesta, ulkoilusta sekä ruuanlaitosta. Suunnitelmallisuus on siis kaiken a ja o. Arki rullaa sujuvammin, kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, kenellä on lastenhoitovuoro ja kuka voi keskittyä parhaansa mukaan töiden tekemiseen.


Lue tästä inspiraatiota: ‘Näin sujuu kotikoulu’.

Mielen rauhoittaminen 

Tämä on haastavaa aikaa kaikille. Terveyteen, töihin ja talouteen liittyvien huolien lisäksi monilla on kotona kotikoulussa tai hoidossa lisäksi useampi lapsi. Lisäksi voi olla huoli riskiryhmiin kuuluvista läheisistä.

Mieli on nyt koetuksella ja sitä on hyvä ihan tietoisesti rauhoitella. Olemme tilanteessa, joka todennäköisesti aktivoi meissä jokaisessa vahvan uhkan tunteen, joka tunnetusti kapeuttaa ajattelua ja heikentää ongelmanratkaisukykyä ja luovuutta. Jo muutama syvä hengitys lähettää aivoille viestin, että ei ole hätää. Hyvän huomioiminen ja esimerkiksi kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen voivat auttaa lisäämään hyvän olon tunteita.

Kokenut psykoterapeutti Kimmo Karkia psykoterapiakeskus Vastaamosta vinkkaa myös kalenteroimaan huolille oman ajan, niin ne eivät huomaamatta valtaa ihmisen kaikkea aikaa: Kalenteriin voi merkata huolitunnin tai -vartin, jolloin keskittyy järjestelmällisesti ajattelemaan omia pelkojaan ja tekemään niistä listaa. Silloin peloista ja huolista saa paremmaan otteen ja niitä voi hallita. Voit lukea lisää tästä.

Lepo ja palautuminen

Huotilainen kirjoitti myös, että lepo ja palautuminen ovat nyt tärkeää, koska uudessa tilanteessa olemme normaalia kuormittuneempia. Netissä on tällä hetkellä hurjasti tarjolla mahdollisuuksia ohjattuun rentoutumiseen ja vaikka pieneen joogaan, alla muutama linkki.

Virikkeet lapsille

Lapset kaipaavat tunnetusti tekemistä

Jos mahdollista varaa aamusta aikaa päiväkoti-ikäisen  lapsen kanssa yhdessä tekemiselle. Anna lapsen kertoa, miten esimerkiksi päiväkodissa aamu alkaa ja ottakaa samoja rutiineja käyttöön, vaikkapa hyvän huomenen toivottaminen. Rutiinit tuovat turvaa ja lapsetkin pitävät niistä ja oppivat nopeasti noudattamaan samaa rytmiä.

Leikatkaa lapsen kanssa vanhoista lehdistä sanoja (voit halutessasi valita tietyn kirjaimen, joka sanassa pitää olla), liimatkaa sanat paperille ja tehkää sanoista tarina. Sopii hyvin eskari-ikäiselle. 

Kaiva kaapista vanhat puuhavihkot ja tehtäväkirjat. Niistä riittää tekemistä isommalle päiväkoti-ikäiselle. Vanhemmat lapset auttavat mielellään pienempiä tehtävien ratkomisessa. 

Ulkoilu lasten kanssa lähimetsässä tekee hyvää sekä aikuiselle että lapselle. Pakkaa reppuun eväät. Metsä rauhoittaa niin mielen kuin kehon. Kevään ihmettely, keppien, kivien ja käpyjen kerääminen riittää lapselle hyvin tekemiseksi. Vanhemman kanssa yhdessä oleminen on tärkeintä.

Tässä muutama vinkki lisää:

SanomaPro avasi digitaaliset harjoitustehtävät oppilaiden käyttöön:

https://www.sanomapro.fi/avaamme-monipuoliset-digitaalise…/…

Ooppera julkaisee Stage24-palvelussa joka maanantai ja torstai esitystallenteita menneiltä kausilta:

Facebookista löytyy lasten puuhakirjasto kotikaranteeniin
https://www.facebook.com/groups/137044451064043/

Mothers in Business -vekoston vinkit kotikaranteeniin löydät täältä.

Iltalehti keräsi myös vinkkejä:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/930324c4-bba8-4a57-afd6-220556ee46f7

Tsemppiä kaikkiin koteihin. Olemme kuitenkin toiveikkaita sen suhteen, että lapsi- ja perhemyönteisyys ottavat tästä aimo harppauksen eteenpäin.