"SÄ OOT KAKKA" JA MUITA ELÄMÄN TOTUUKSIA


11.10.2017

“Koulutaivalta aloitteleva lapsi tarvitsee kuuntelijaa ja rauhallista aikuista, joka jaksaa vastaanottaa itsenäistymisestä ja uudenlaisesta koululaisen vastuunkannosta johtuvat tunnemyrskyt.”

Tiedättekö sen riittämättömän olon, kun tuntuu ettei osaa tehdä mitään oikein? Monella perheellisellä tämä tunne on tuttu ja ikävä seuralainen joka istuu tiukasti olkapäällä.

Tänäkin syksynä monessa perheessä alkoi uusi elämänvaihe, kun lapsi aloitti koulun. Koulun aloitukseen liittyy monenlaisia tunteita, niin lapsella kuin aikuisellakin. Miten voisimme tukea lapsiamme näissä elämän taitekohdissa? Entä mistä apua, kun emme aina pysty olemaan itse paikalla juuri silloin kun aikuista tarvitaan? Alla muutama konkreettinen vinkki.


Aikuista tarvitaan tunteiden tulkkina

Pieni koululainen ei useinkaan vielä osaa yhdistää sisällään möyrivää ikävää oloa esimerkiksi väsymykseen, vaan aikuisen on autettava lasta tunteiden sanoittamisessa ja säätelyssä. Lapsen raivotessa eteisessä esim. vaikeista kengistä, näkyvän reaktion takana on yleensä jokin ihan toinen syy joka aukeaa, jos aikuinen malttaa lähteä sitä selvittämään.

Koulutaivalta aloitteleva lapsi tarvitsee kuuntelijaa ja rauhallista aikuista, joka jaksaa vastaanottaa itsenäistymisestä ja uudenlaisesta koululaisen vastuunkannosta johtuvat tunnemyrskyt. Myös kaverisuhteet ja harrastukset voivat intensiivisyydellään uuvuttaa pienen koululaisen.

1. ja 2.luokkalaiset ovat samaan aikaan sekä isoja että pieniä. Moni asia sujuu jo itsenäisesti ja lapseen voi monella tapaa luottaa, mutta vanhemman apua ja tukea tarvitaan silti vähän väliä. Syliin pääseminen ja aikuisen fyysinen turva ovat edelleen tärkeitä. Yksinolo aamuisin tai koulupäivän jälkeen voi tuntua lapsesta pelottavalta. Sormi voi mennä suuhun, jos tapahtuu jotakin odottamatonta.

 (Kuva: Tara Lange, Parenting Happiness -seminaari 02.09.17)

Aamu- ja iltapäiväkerhot arjen apuna

Helsingissä tarjotaan tällä hetkellä kokeiluluonteisesti maksutonta aamutoimintaa lapsille, joiden koulu alkaa myöhemmin kuin klo 8.30. Tarkoituksena on tuoda helpotusta niille perheille, joissa lapsi joutuisi olemaan yksin kotona vanhempien töihin lähdön ja koulun alkamisajan välissä.

Meillä on myös iltapäiväkerhomahdollisuus kaikille 1.luokkalaisille, erityisen tuen oppilaille sekä suuressa osassa maata myös 2.luokkalaisille. Tämä on helpotus, sillä moni meistä vanhemmista tunnistaa kokemuksen siitä, että koulun jälkeen puhelin alkaa soimaan vähän väliä: ” Voinko mennä kaverille?”, Voiko kaveri tulla meille?”, ”Saanko ottaa kaakaota?”, Missä on sakset?”, ”Maito kaatui pöydälle” jne. jne.

Esimerkkikuva alla kertoo eräästä aivan tavallisesta iltapäivästä, kun 2.luokkalainen pääsi koulusta ja allekirjoittanut oli vielä töissä. Alkoi pitkä viestittely, joka johti melko kriittiseen vanhemmuuspalautteeseen. Palaute ei ollut ensimmäinen eikä varmasti viimeinen laatuaan.

Perhettä ei tosiaan voi jättää narikkaan työpäivän alkaessa. Ja miksi pitäisikään? Ihminen on aina kokonaisuus. Perheystävällinen työnantaja huomioi koulun alkamiseen liittyvät muutoskohdat ja haasteet perheellisen työntekijän elämässä ja myöntää tarvittaessa joustoja työn ja perhe-elämän yhteensovittamista helpottamaan.

Kela tukee 1. ja 2. luokkalaisten vanhempien lyhennettyä työpäivää

Tiesitkö, että 1. ja 2.luokkalaisen vanhemmalla on oikeus tehdä lyhennettyä työpäivää ja saada siitä Kela-korvausta? Ei hätää, ei tiennyt moni muukaan, joten tässä pieni tietopaketti tuesta:

  • Osittaista hoitorahaa maksetaan 1. ja 2. luokalla olevan lapsen vanhemmalle. Osittaisen hoitorahan edellytyksenä on, että keskimääräinen viikoittainen työaika on lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia ( 80%) viikossa. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi enintään 6-tuntista työpäivää tai noin 4-päiväistä työviikkoa.

  • Molemmat vanhemmat voivat saada joustavaa hoitorahaa samaan aikaan, jos hoitavat lasta kotona eri aikoina. Myös vanhempi, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa on oikeutettu joustavaan hoitorahaan.

  • Osittaista hoitorahaa saadakseen vanhemman tulee olla työ- tai virkasuhteessa tai hänellä tulee olla voimassa oleva YEL- tai MYEL-vakuutus (yrittäjät).

  • Työntekijä, joka on ollut samalla työnantajalla työssä yhteensä vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, voi saada lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy.

  • Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä.

Family Matters.

  <3 Petra

 

Lisää osittaisesta hoitovapaasta: Kela

Lisää Helsingin kaupungin aamutoimintapilotista: https://www.hel.fi/uutiset/fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/koululaisten-aamutoiminnan-pilotointi